Welcome Aboard Mariners Alike - Malaysia Rule The Waves

its hard to describe how a man could left everything he had on land and went out to sea...
its even harder to describe how bright the stars at night and how fresh the cool morning air when you are in the middle of the ocean...
the hardest thing is to describe how close you are to death and how god could took your life at any time...
come to sea and see for yourself...

GOD SPEED AND FAIR WINDS


come to sea and see for yourself

this blog is dedicated to mariners,navigators and seafarers alike, merchant or naval for others to had a glimpse of what we do and what we faced in the vast blue oceans.

Disclaimer :
Please inform in advance the owner of this site if you tend to use any postings entitled or labeled "story of watch keeping officer"..."nautical studies" and "panorama di laut biru" in this site for your website or for any other purposes.

The owner could be contacted through Facebook or email at kartefower_444@yahoo.co.uk

Thank you.

Tuesday, April 27, 2010

story of watchkeeping officer - zero incident..zero accident...

entri keselamtan atas deck...dan jugak engine room...mana2 pun sama je...same rules applied...!!

safety first..zero incident..zero accident...(nnt ak nk letak.."kami mahu bonus 6 bln..!!")

safety...dalam bahasa malaysia disebut keselamatan...masalahnya security pun keselamatan gak...arh..pedulikan..xde makna argue ttg bahasa....

ok..ini bab safety at work...berkaitan dgn safety of life gak tp lebih kepada budaya kerja yg selamat...safety first...safety ni luas la pulak topik dia...tp xpe..slow2...

kompeni aku terkenal dgn laungan hail slogan ZIZA..zero incident..zero accident..
kompeni makan ikan sudah cukup MISC adalah kompeni yg x bagi ruang terhadap complacency melibatkan safety nih...apa itu complacency...sila carik dlm dictionary....wahahaha...aku mmg evil...safety ni sungguh vital sbb ia melibatkan maruah kompeni di persada dunia...lebih2 lagi pada kacamata charterer...ye lah...charterer bayar million2 dollar utk bawak kargo dia dari point A ke point B dalam keadaan selamat...


so charterer2 ni expect yg tukang bawak kargo iaitu kapal dan krewnya competent dan mempunyai safety culture yg bagus...tahu nak handle situasi2 kecemasan dan boleh bekerja dgn menggunakan kepala hotak dan bukan kepala lutut....ini bukan sebarangan krew yg disapu dari mana2 kapal chin chew milik kompeni random ok...dia nk trained and experienced crew....baru charterer ni ada kepercayaan pd kompeni...baru boleh dapat kontrak juta2 dan sea staff leh dapat bonus smpai 6 bulan...wahahaa...

aku dah kedengaran seperti seorang company man lak...ini macam mau kena banned ngan member2 nih..huhu...zero incident..zero accident...wahahahhaa....heil..heil..heil...!!!

ok..


 jaga2 che salmah..jgn sampai kena libas dgn mooring wire smpai mampus...



kat kapal....budaya kerja yg selamat disemai dlm pemikiran krew kapal melalui kepelbagian media...dari poster putus jari x leh keje...smpai lah siaran video ttg kemalangan yg biasa jadi atas dek atau kat mana bahagian atas kapal ni....so hari2 lepas abis kerja pukul 5...kapten suruh kadet wat announcement...panggil semua crew gi lounge tgk safety video...dlu masa kadet...aku nye announcement ala2 airport kat Rotterdam...so aku la yg kne detail wat announcement..haha..shipmate aku qahhar gi setting flatscreen tv ngan video...


so pacak la dlm lounge tu...crew ni pn pandai gak...mintak pasang video pendek2 je...yg 15 minit ke...20 minit ke...cepat abis cepat leh sambung main ping pong...wahahahaa....
 
so..kenapa safety..??

 nk masuk tank pun ada precaution dia..mana bleh main masuk ke bro..

safety at work ini adalah budaya kerja win-win dimana kompeni x kerugian masa dan bisnens akibat kemalangan..samada melibatkan kecederaan atau melibatkan kerosakan pada kargo....utk krew lak..diaorang x rugi sebab bila diri sendiri selamat...kerja terjamin..anak bini nye masa depan pun terjamin...so bila masing2 adhere pd safety ni..semua org akan gumbira...(ini sebenarnya konspirasi yahudi agar syarikat2 multinasional membeli insurans...hehehe)

tapi biasa lah..org kata kalau nk mati tu..mmg mati gak...pakai laa ape protection pun..pakar pemusnah bom pun boleh mati walaupun dah guna protective gear...still...orang kata better safe than sorry...so baik pakai je lah...kalau turnbuckle jatuh atas kepala...pakai lak helmet..at least lebam je...xde la pecah kepala iye x...??

satu lagi..macam aku cakap mula2...setiap charterer yg assigned kapal aku utk bawak kargo dia perlu ada keyakinan yg kargo yg dia suruh kita bawak tu akan selamat sampai kat destinasi...dalam kes ini...tanker paling strict skali bila bercakap pasal safety dan enforcement dia...satu sebab kargo yg dibawak tu...dua sebab dlm komuniti tanker...kapal2 yg dimintak utk bawak kargo bernilai tinggi cam petroleum atau LNG atau produk2 petroleum....mahupun chemical product akan melalui proses yg dipanggil vetting inspection..

vetting ni adalah kira cam initial inspection terhadap kapal berkenaan tahap kesiagaan...haha..cam askar lak..actually tahap keselamatan kapal tersebut...dari crew nye safety awareness smpailah pd navigation inspector tu akan tanya satu2 pasal kapal nih...selagi dia x puas...jgn mimpi nk bawak kargo exxon mobil ke..petronas ke..ape ke...

 aku rasa cam korang x paham ape aku nk cite ni...fine..cite pasal safety ni aku buat peringkat2...so utk yg kali ni...kita start yg basic dulu...ia itu protective gear...

 coverall kompeni...spek mata murah..helmet MSA...glove kat poket blakang...ear plug tinggal dlm bilik..hahaha

masa mula2 sign on..antara perkara yg mula2 kena buat adalah pergi jumpa chief officer mintak safety shoes dgn saiz pilihan..helmet cap MSA...goggle atau cermin mata hitam cap Schulmberger...sarung tangan industri berkoyan2...coverall MISC dgn pilihan dua warna iaitu kuning dan putih siap dgn retroreflector lagi...dgn ear muff brand Peltor yg jugak dipakai oleh PASKAL time latihan menembak..ini gear yg common dipakai atas kapal time kerja atas deck atau dlm engine room..utk kes aku atas deck laa...

protective gear ni adalah benda paling basic skali...wajib dipakai time kerja sebilang masa....kalau x pakai...chief mate akan bagi UDE...atau undesired event...masuk dlm file antar gi office...dlm report tu dia tulis...

"a 4th officer was found walking on deck without helmet during cargo operation in front of surveyor and vetting inspector...captain gave warning and wish that this wont happened on his watch..."

perkara2 safety time kerja ni simple je...aku nye rule of thumb..x tahu tanya...kalau ade doubt tanya pendapat senior officer atau fellow officer..xpun krew2 yg otai...dah nmpak jalan baru execute..selalu benda2 camni melibatkan cargo operation atau task2 yg sikit complicated...cam nk bukak valve ke..tutup valve ke..atau nk lower lifeboat..xpun nk wat kerja2 kat tempat2 tinggi cam kat radar mast...

then...setiap masa dan setiap kerja yg dibuat...glove kena pakai...safety shoe kena pakai...wajib...nk pakai jeans atas deck pun suka hati laa...janji safety shoe ngan glove ade...helmet pun compulsory gak...jgn x pakai...

korang jgn x tau..cook ngan steward time masak kat galley pun pakai safety shoes...xde slipar2 jepun nie..kalau nmpak oleh el kapitan...maka slipar mu menjadi tukun di lautan...wahahah....

facemask stormtrooper...wahaha

setiap kali buat satu2 tugasan..kena pakai protective gear yg betul...kalau welding..kne pakai face cover utk welding tuh...kalau potong besi..kena pakai tutup telinga ngan goggle...itu contoh...jgn nk welding pergi pakai spek mata rayban...mmg merah laa mata ekau...!!

selalunya..sblm satu2 kerja...akan ada satu paperwork yg menyenaraikan apa risiko satu2 task tu...dan apa precaution yg dah diambil...cam contoh atas tadi welding...nnt silau mata...utk safety..pakai spek mata utk welding...camtu la lebih kurang...ahaha...nk masuk coldroom pn kena ade prosedur...bkn main redah je..krg mati keras sape nk jawab....ngahahaa....

kiranya apa yg dibuat ni semua sbg langkah berjaga2 in case apa2 jadi...kalau jadi apa2 pun at least kita x kena blame 100% sbb inisiatif dah diambil sepenuhnya utk mengurangkan risiko...dapat laa sikit insurans...leh cover mana2 yg patut...company pn x leh nk blame kita...hahaha....

atas kapal...byk benda yg bahaya...so seafarers kena alert setiap masa dgn persekitaran...tambah lg bahaya time cuaca x berapa nk elok...so bak kata fighter pilot...

"you got to put your head on a swivel..."

kena alert selalu...main2 boleh tapi jgn lebih2...krg ade je benda x elok jadi...

haha...nnt ak sambung lagi...

-come to sea and see for yourself-

No comments: