Welcome Aboard Mariners Alike - Malaysia Rule The Waves

its hard to describe how a man could left everything he had on land and went out to sea...
its even harder to describe how bright the stars at night and how fresh the cool morning air when you are in the middle of the ocean...
the hardest thing is to describe how close you are to death and how god could took your life at any time...
come to sea and see for yourself...

GOD SPEED AND FAIR WINDS


come to sea and see for yourself

this blog is dedicated to mariners,navigators and seafarers alike, merchant or naval for others to had a glimpse of what we do and what we faced in the vast blue oceans.

Disclaimer :
Please inform in advance the owner of this site if you tend to use any postings entitled or labeled "story of watch keeping officer"..."nautical studies" and "panorama di laut biru" in this site for your website or for any other purposes.

The owner could be contacted through Facebook or email at kartefower_444@yahoo.co.uk

Thank you.

Monday, April 26, 2010

story of watchkeeping officer - the best radar observer in the fleet...

entri gelombang elektromagnetik radar kegunaan maritim...sila balut diri anda dgn aluminium foil utk mengelakkan diri dari terkena sinaran berbahaya...wahahaha....


 
 the worst best radar plotter in the fleet...wahaha..ambik course pun dua kali...best yg amat..

ini cerita pasal radar...bukan radar utk surface to air missile...buka radar AESA utk pesawat AWCS...juga bukan radar 3D...ini radar konvensional...dgn paparan CRT...dibina oleh syarikat radar Japan Radio Company...ataupun Racal Decca...utk kegunaan maritim...yakni utk kegunaan navigasi bg kapal2 merchant yg cintakan keamanan....hahaha....

jap2...amenda radar nih sebenarnya...??

radar bermaksud dalam RAdio Detection And Ranging...wahahaha...

atas kapal2 merchant ni...radar dia simple je...x complicated cam radar wat gi perang...tapi simple2 pun masih perlu lah jugak seorang navigator tu utk belajar apa itu radar time radar course dan ARPA course masa kat ALAM...course diambil masa semester 4 dan 5...kiranya lepas naik kapal dan lepas diajar oleh OOW korang apekah dinosaur yg dipanggil radar ini time korang wat watch tu...


 radar dinosaur zaman dulu2..kat ALAM nye radar room ade sebijik camni brand Furuno...pastu ade lg satu radar klasik besar brand JRC....dua2 radar dinosaur...lg tua dr aku...huhu

radar ni adalah teknologi yg dibangunkan oleh Germany dan UK...time perang dunia dulu...gunanya utk mengesan kehadiran pesawat2 pengebom dan pejuang...dan jugak sebagai mata bg kapal2 perang utk cari kapal perang musuh atau pesawat musuh 50-60 tahun lepas perang..skarang...kegunaan radar sungguh meluas dlm aspek navigasi dan peperangan sehinggakan macam2 versi baru dan teknologi radar baru diperkenalkan...supaya operator dpt mengesan dgn lebih tepat kedudukan satu2 sasaran....jet pun pkai radar..eh..polis pun ada radar gun...x caya tgk myhbuster...ngahahaa...

aiseh...dah mcm lecture lak...

ok..dalam ilmu pengunaan radar...navigator kne faham prinsip...prinsip dia sama asas nya dlm subjek fizik form 4...form 5 dulu...kalau blaja fizik laa...tp benda ni sains form 3 pun aku rasa ada...ok2...
  
korang pernah dok dalam dewan sekolah atau dalam bilik kosong...x pun dok dlm gua...bila kita cakap...akan keluar gema atau echo kan...tu yg suara jadi...tolong..long..long...hahahaa

prinsip echo ini digunakan pd radar..dimana gelombang elektromagnetik dipancarkan...akan patah balik ke scanner bila terkena satu objek...dari situ..jarak pergi dan balik gelombang itu dpt ditentukan...sbb masa bg satu2 gelombang tu dipancarkan dan halajunya sudah diketahui...ini kerja kira2 yg kena guna komputer...x lalu kita nk kira sbb kelajuan dan kekerapan gelombang yg dipancarkan tu dlm kiraan micro second....kalah jet laju dia...

maka digunakanlah formula asas...jarak = halaju x masa....

ok...tu sikit laa prinsip radar...ak x nk elaborate panjang2...nnt ada yg pening..muntah hijau sbb terlalu komplikated...aku pn pening...siap dua kali ambik exam radar...huahaha... 


 tu dia..kapal perang nye radar...ada 7 semua skali...amacam..??

kalau korang yg datang site aku ni...geng2 askar ke...atau yg minat pasal jet2 ke...AWACS ke kan..korang mesti pernah jumpa perkataan band...ini bukan rock band mahupun rubber band...apa lg band of brothers...band ni adalah jalur frekuensi...selalu yg aku pernah dengar askar guna Q-band radio ke kan...

utk radar maritim standard...jalur frekuensi yg digunakan scr meluas adalah X-band dan S-band...dimana frekuensi ini paling efektif kegunaannya bg tujuan navigasi...terutama dlm keadaan laut yg x menentu cuacanya...X-band ni frekuensi 10Ghz...digunakan pd radar 3cm...3cm ni bukan besar scanner dia tp jarak gelombang elektromagnetik yg dipancarkan setiap mikro saat...S-band lak menggunakan frekuensi 3Ghz...pd radar 10cm...

X-band radar sesuai utk mengesan target pd jarak dekat especially time coastal navigation...slalu 3 ke 6 batu nautika detection range yg diset...still ini bergantung pd navigator...nak set 2 batu nautika ke...1.5 batu ke kan...suka hati beliau lah...

radar ni lebih senang terganggu akibat hujan atau lain2 precipitation...sbb energy wave dia 3cm je panjang dia..so bila kena hujan energy wave die cepat hilang sbb terpantul2 oleh molekul2 hujan....dan tahap efektif radar ni berkurangan bila digunakan utk long range scanning...sbb energy dia sikit kurang cam aku cakap td...berbanding S-band...

ini display pd radar/ARPA monitor...S-band radar...course up display...sea stabilized..relative motion...

S-band lak lebih kpd long range detection...selalunya 12 batu nautika atau lebih...bg mengesan kehadiran kapal2 atau apa2 saja target dari awal utk membolehkan navigator utk ambik tindakan...compared to X-band...S-band adalah preferable radar bila dalam hujan atau apa saja precepitation...sbb energy wave dia 10cm...bila kena hujan...ade lg balance energy die...tp bila nk detect close range target....radar ni kureng skit..dah tu dia pun kerja skodeng awek yg jauh je...yg dekat2 sume disapu oleh X-band...wahahaha....

haha...dua2 radar X ngan S band ni ade pd mana2 kapal moden...satu utk long range..satu utk short range...wahaha

kapal perang je ade 4-6 bijik radar skali....I-band ada..Q-band ada..ini utk kejar bandit pakai ESSM...ngahahaha....


bertungkus-lumus kearah radar observer...ini kerja namanya radar plotting...

ok...radar ni ada seninya bila digunakan....iaitu radar plotting..

radar plotting adalah satu cara bilamana navigator mengesan satu2 target...perlu determine apakah kelajuan...heading dan closest point approach dgn target tu...korang penah blaja vektor time skolah dlu kan...haa itu lah benda nye...

maklumat2 yg dicari bila radar plotting ni adalah..

TLB - target last bearing :  bearing terakhir target masa observation..
TLR - target last range :  jarak terakhir target masa observation...
CPA - closest point approach :  jarak paling dekat dgn target..dikira dlm batu nautika
TTCPA -  time to closest point approach :  masa sblm smpai pd target..
TCPA  - time to closest point approach :  pukul berapa paling dekat dgn target..
TCO -  target course :  heading target tu berapa...
TSPD - target speed :  speed target tu berapa...
ASPECT - aspect :  ini penentuan samada target tu hijau ke merah...pasal ape ada kaler2 ni..nnt citer

plotting dibuat pd radar plotting sheet...atau pd plotting screen atas radar tuh....ini radar dinosaur zaman 70an je...skarang merchant xde radar yg plotting atas screen..tp navy..yg member aku bg tau...ade lg...waaah...klasik sial...

kiraan bg menentukan speed dan heading target..serta CPA target tu dibuat berdasarkan maklumat dr pemerhatian yg melibatkan heading relative target tu...selang masa atau interval satu2 observation dan speed serta heading kapal kita sendiri...dari maklumat ini...ia akan membentuk satu segi tiga vektor...yg pada akhirnya akan memberikan true speed and heading kapal target...dgn maklumat ni...barulah boleh cari CPA..TTCPA dan TCPA kapal tuh...

 radar plotting..dgn WOA triangle...siap CPA initial ngan CPA lepas reduce speed...

segitiga vektor tu dinamakan WOA triangle...dgn tiga komponen vektor berbeza..WO - utk kapal sendiri..WA utk target relative course dia...ngan OA iaitu target true course and speed...mcm dlm subjek vektor yg aku cakap tadi...perkara ni ade kerja melibatkan kira2...jadi modern math kena mantap..wahaha

yg best nye..skarang dah ada ARPA...atau automatic radar plotting system...ini radar plotting dibuat oleh komputer...so bila aquired target...xyah dah nak carik plotting sheet utk dapatkan speed atau heading kapal target tu...klik je target tu...pastu karang kuar complete info pasal kapal tu dlm radar kita...senang gila..

tapi...navigator masih lagi diajar plotting nih...sebab ARPA tu komputer...so bila nama dia machine..maka adalah kebarangkalian utk ianya kaputt...sbb aku pernah kena time kadet dlu...radar yg assisted by ARPA kaputt sblm masuk Gibraltar Straits...pergh...berkejar plot target weyh...kena back to basic balik...tp time tu aku nye plotting sungguh x accurate sbb x blaja lg...sental jek...wahahaa.....

ak balik dr kapal...silibus radar plotting ni lah yg paling pening time aku ambik radar course dulu...exam dia passing mark dia 70%..soalan ade 3...salah dua soalan fail...salah satu soalan pun boleh fail....pastu kalau nk ambik balik plottng exam nih...kena bayar RM350...ffuuuhh....

dalam radar course ni ada total 4 exam..iaitu written exam..radar plotting..oral exam ngan practical radar exam....oh..radar course ni...kalau fail dua dari empat empat exam...dikira gagal seluruh course..maka x dpt lah sijil radar..dan kenalah ambik balik course yg ditaja sendiri sebanyak RM1025.00...x termasuk accomodation dan makan minum...ini kat ALAM ok...lain tempat ak x sure camne...so jgn fail radar course...nnt xde duit...hahaha....

wahaha...

ak rasa..cukup kot psl radar ni...nk lg..masuk ALAM...xpun masuk askar...diaorang pun main radar2 nih...karang detail2 sgt bukan paham...lg org x baca....ngahahaha....

-come to sea and see for yourself-

No comments: