Welcome Aboard Mariners Alike - Malaysia Rule The Waves

its hard to describe how a man could left everything he had on land and went out to sea...
its even harder to describe how bright the stars at night and how fresh the cool morning air when you are in the middle of the ocean...
the hardest thing is to describe how close you are to death and how god could took your life at any time...
come to sea and see for yourself...

GOD SPEED AND FAIR WINDS


come to sea and see for yourself

this blog is dedicated to mariners,navigators and seafarers alike, merchant or naval for others to had a glimpse of what we do and what we faced in the vast blue oceans.

Disclaimer :
Please inform in advance the owner of this site if you tend to use any postings entitled or labeled "story of watch keeping officer"..."nautical studies" and "panorama di laut biru" in this site for your website or for any other purposes.

The owner could be contacted through Facebook or email at kartefower_444@yahoo.co.uk

Thank you.

Tuesday, April 6, 2010

story of watchkeeping officer - selangkah menuju kerjaya pilihan...

entri melalut bajet motivasi kerjaya oleh pakar motivasi....sungguh x leh belah dan agak menjengkelkan utk dibaca...sila tukar ke site lain krn entri ini x menyeronokkan....serius..pergilah kamu...

haha..

 melangkah kaki kedalam laut...sapa suka boleh ikut...

esok..aku gi Kuala Lumpur...ibu kota negara terchenta Malaysia...

naik public transport bernama bas express tajaan diri sendiri....sbb xde kereta sendirian berhad...malah lesen pun masih L lagi..motosikal pun bru P..tp motosikal x ku miliki....

"apesal aku nye ayat cam sial je nih...."

dah laa....merepek je....

certificate of competency dah siap...skang ni ape kena buat...aku kena pergi office kerajaan MISC kat Dayabumi....

kamu x tahu Dayabumi..?

kata KL..huh..alah..bangunan kat sebelah mahkamah yg diaorang sebut kes liwat ahli politik tu....haa...btul2..sebelah central market...dekat petaling street tu...haaa..itu lah office kompeni aku....bawah die pejabat pos besar....nampak x...haaa....

aku ye2 je ingat office MISC kat KLCC ke..iye laa...anak syarikat Petronas kan...tp x...diletakkan nya kat bangunan zaman diktator tu...kalau KLCC..mmg syok laa..abis je leh lepak kedai bijik kopi dan daun teh...menghirup mocha ais dgn sepuntung rokok ditangan dgn penuh gaya...sambil memandang kearah sekumpulan gadis tipikal KL....ish2....

dah2...ini lari topik nih....

"aku dah lupa apa nk taip..."

.................................................................???

"ok ak da ingat...."

ak nk gi pick up aku nye certificate of competency kat marine department dayabumi...sempat x sempat..janji aku pickup dlu...then baru boleh cerita nak hantar standby....

siap hantar standby....visa united states of america menjadi sasaran seterusnya....bukan utk menyeludup masuk atau ingin berbuat onar....tp ingin siapkan diri dgn dokumen kemasukan sah ke negara helang megah itu...

mana tahu kapal dpt trade eastern seaboard....masyuk dan glamour jika kesana...ketika mana teman lain ke india...bangladesh...sri lanka....x glamour dan x sesuai utk dijadikan bahan bualan...aku x mahu ke negara miskin yg bajet maju...dan byk setinggan serta serabut itu...not my standard....wahahaha...

selesai urusan itu..langkah terakhir adalah menunggu panggilan keramat dari kementerian sumber manusia...bahagian kakitangan kapal...kerajaan MISC Berhad...

dari situ..aku sahut panggilan ke samudera agung....

skarang tinggal langkah2 akhir.....

"qahhar....jom naik skali ngan aku....!!!!"

-come to sea and see for yourself-

2 comments:

kudabesi said...

haha nak sail dah nih..

sampai US..bawak balik la 2-3 org minah saleh

weh, btol ke boleh bawak bini pg belayar? ada mamat kat ym bg tau aku....aku kureng pecaya la weh

navy pn susah nk bg pompoan on board

ikansadinmknorang said...

btul...skang ni mmg leh bwk bini atas kapal...tp kena bini la..kalau awek tu..mmg x leh..

haha..