Welcome Aboard Mariners Alike - Malaysia Rule The Waves

its hard to describe how a man could left everything he had on land and went out to sea...
its even harder to describe how bright the stars at night and how fresh the cool morning air when you are in the middle of the ocean...
the hardest thing is to describe how close you are to death and how god could took your life at any time...
come to sea and see for yourself...

GOD SPEED AND FAIR WINDS


come to sea and see for yourself

this blog is dedicated to mariners,navigators and seafarers alike, merchant or naval for others to had a glimpse of what we do and what we faced in the vast blue oceans.

Disclaimer :
Please inform in advance the owner of this site if you tend to use any postings entitled or labeled "story of watch keeping officer"..."nautical studies" and "panorama di laut biru" in this site for your website or for any other purposes.

The owner could be contacted through Facebook or email at kartefower_444@yahoo.co.uk

Thank you.

Friday, April 9, 2010

nautical studies - melawan lanun...!!!

entri utk landlubbers mengenai pelanunan...lanun vcd cetak rompak adalah x termasuk dlm kategori ini...sila ke site lain utk lanun vcd...thanx...

gangsta paradise...bad boys forever..sekolah lanun al kunta-kinte...batch 2007


wahaha....


member aku tanya...

"weh...kalau lanun naik kapal ko...ape ko buat..??"

soalan ni mmg soalan favourite subjek Bahasa Malaysia bg kertas Penulisan khas utk peperiksaan STPM...maka tajuk ini diulang sejak 3 tahun lepas oleh Lembaga Peperiksaan bg memecahkan kepala pelajar..menyebabkan penurunan peratus lulus dlm kertas Penulisan Bahasa Malaysia...


"ko ni main2 ngan aku kan...sial je.."

wahahaha...

ok2...serius...

utk kapal2 dagang...terdapat prosedur standard yg telah ditetapkan oleh Pertubuhan Maritim Antarabangsa atau International Maritime Organization (IMO) mengenai garis panduan bg kaedah2 dan langkah2 pencegahan dan tindakan bg kapal2 sekiranya berhadapan dgn situasi pelanunan....

Definisi pelanunan adalah berbeza mengikut perundangan dan negara2 litoral...bg IMO..definisi pelanunan adalah..


IMO definition stated that attack inside territorial waters are not piracy while any attack outside are considered as piracy....

serangan keatas kapal dlm wilayah laut sesebuah negara tidak dikira sbg pelanunan ttp serangan diluar wilayah laut sesebuah negara..atau dlm perairan antarabangsa dikira sebagai tindakan pelanunan...

definisi pelanunan bg United Nation Convention on the Laws of th Seas (UNLCLOS) pula menyatakan...

Piracy as defined in the United Nations Convention on the Law of the Sea (UNCLOS) of 1982 Article 101 consists of:

(a) any illegal acts of violence or detention, or any act of depredation, committed for private ends by the crew or the passengers of a private ship or a private aircraft, and directed:

(i) on the high seas, against another ship or aircraft, or against persons or property on board such ship or aircraft;

(ii) against a ship, aircraft, persons or property in a place outside the jurisdiction of any State;

(b) any act of voluntary participation in the operation of a ship or of an aircraft with knowledge of facts making it a pirate ship or aircraft;

(c) any act of inciting or of intentionally facilitating an act described in subparagraph (a) or (b).





"wah...canggih sial..lanun ade definisi tersendiri laa....tp aku x paham sebab ko tulis dlm bahasa Inggeris..huhu"




ade aku kisah....aku rasa korang leh interpret sendiri ape ditulis dlm bahasa penjajah tu...korang sume kan skolah tinggi2...wahahaha...x paham maksud...bukak dictionary...xpun tanya saya...


ok...

berdasarkan definisi disebutkan...maksud pelanunan secara umum adalah tindakan menggunakan kapal...anak kapal..dgn menggunakan kekerasan dan kekejaman terhadap kapal2 lain bg mencapai matlamat individu atau kumpulan..diluar bidang kuasa kerajaan litoral...

"abis kat Aden tu camne..??"

dlm kes Teluk Aden...definisi ni bertepatan dgn keadaan disana...

"oh...tepat lak..dan2 je.."

ok..balik kpd soalan member aku tu...ape kapal buat bila kena attack ngan lanun...

telah disebutkan awal entri ni bahawa IMO telah meletakkan satu garis panduan kpd negara2 litoral dan juga syarikat2 perkapalan mengenai langkah2 dan kaedah2 apabila menghadapi situasi berkaitan pelanunan...

dr garis panduan tu...syarikat2 perkapalan atau negara2 litoral akan mewujudkan satu prosedur..bersesuaian dgn sifat syarikat perkapalan atau kehendak nagara litoral...

"dah tu...ape benda prosedur2 nye..dr tadi aku tunggu ko...da berjanggut nih..."

kapabiliti ofensif...molotov cocktail dan tin bir murah berisi petrol dari Korea Utara...tp x digalakkan...


scr umumnya....garis panduan ini memberikan langkah2 defensif dan bukan ofensif..dimana tindakan yg diambil tidak melibatkan penggunaan senjata api spt yg disangka oleh umum...ttp lebih kpd tindakan seperti melaksanakan pengawasan radar dan visual yg lebih vigilante...latihan serangan lanun...yg melibatkan prosedur secure laluan2 utama bg menghalang lanun dr masuk ke kapal dan mengambil alih kawalan...serta latihan melibatkan krew utk berkumpul di dlm zon selamat yg telah ditetapkan syarikat perkapalan...

senang cerita...ak bg korang satu situasi....

situasi satu...

kapal MT MALAYSIAN PROGRESS (bukan nama sebenar) merupakan kapal tangki minyak dgn panjang 250m...melalui Teluk Aden...dgn muatan penuh...dan bergerak dgn kelajuan 19 knots...berdasarkan prosedur...ciri2 yg dinyatakan merupakan lauk mudah bg lanun utk panjat dan hijack kapal...jd kapal perlu melaksanakan pengawasan bg mengesan kehadiran lanun dr awal...atau early warning...samada dgn radar atau scr visual...selain jumlah krew di anjungan ditambah bg membolehkan pengawasan dibuat 360 darjah...


sebelum transit ke Teluk Aden...satu latihan dibuat atas arahan kapten..dimana krew diminta utk berkumpul setelah mendengar siren kecemasan dan pengumuman berkaitan serangan lanun...krew berkumpul di tempat berkumpul atau designated assembly point yg ditetapkan bg situasi pelanunan...selain melaksanakan lockdown terhadap laluan2 utama kapal bg mengelakkan pencerobohan...


ketika transit...kapal akan berlayar mengikut laluan yg telah ditetapkan dan disahkan selamat dgn kehadiran kapal perang yg beroperasi...bg tujuan escort...ketika ini...langkah2 tambahan dibuat..iaitu penggunaan semburan air kuasa tinggi kearah point2 yg di syaki boleh digunakan lanun utk panjat naik...

kalau betul lanun dah panjat naik...maka pintu2 dan mana2 akses kedalam kapal perlu dikunci dr dalam...atau secara mudah...kapal diletakkan dlm keadaan lockdown atas arahan kapten...kalau x naik lg tp dah kena kejar...kapten akan manouver kapal..elak kiri kanan ke...evasive manouver ke...barrel roll ke...loop the loop ke....utk x bg lanun ni naik...


kalau dapat masuk gak...maka akan berlaku situasi dimana lanun akan samada hijack atau rompak brg2 krew dan kapal...kalau ikut logik...contoh...bila rumah kena pecah masuk...kita kalau boleh nk pertahankan rumah kita dgn melawan....tapi..adalah x digalakkan bg pelaut utk melawan lanun ni sebab mrk ni boleh dgn senjata yg ada...dr parang smpailah rifel automatik utk bertindak diluar jangkaan...even smpai tahap membunuh...lg pun..kapal dan krew dah di insurans kan..ade ilang brg report je kompeni..dpt claim


maka anak2 kapal perlulah ikut apa kehendak lanun ni...kalau geng yg x hijack..dia nk duit pastu rembat laa henpon ke..tv ke..PS3 ke...gitar karan ke..laptop ke...pastu die blah...tp yg hijack ni...mmg pasrah laa..tunggu company nego baiknye...xpun tunggu PASKAL naik kapal serbu...pilih mana suka...

kalau nk lebih detail..aku syorkan korang baca posting aku lepas pasal benda ni...

story of watchkeeping officer - oh crap pirates (part 1)
story of watchkeeping officer - oh crap pirates (part 2)

kalau nk penjelasan yg akademik dan bukan ala2 drama dari astro mustika...aku sarankan korang baca posting aku yg ni lak...ini nukilan kasar utk paper diploma aku...aku rasa korang akan lebih paham sbb dlm ni complete aku cite psal lanun nih...

Pirates of The New World Order (Part 1)
Pirate of The New World Order (Part 2)

sambung balik...

so lanun ni cam aku cakap td...keje dia dan base dia dan spesies dia bukan kat Aden tu je...Selat Melaka depan mata korang ni pun ade lanun...tu kat Nigeria sana...pun ade gak..tp nama lanun diaorang gempak...diaorang dipanggil Emancipation of Niger Delta...geng ni x attack kapal tp attack refinery...floating platform..dan lain2 fasilitas berkaitan eksplorasi..carigali dan pemprosesan petroleum...sebab x dpt wang royalti...nnt ak nk suruh Kelantan form up group camni utk tuntut royalti minyak gak laa...supply AK-47 kat diaorang....wahahaha...

Bangladesh pun dikira hotspot yg mana lanun agak notoriuos dlm kerja2 mereka menyamun dan merembat barang2 kapal....tp mereka x se otai Somalia sbb xde yg hijack kapal mat2 Bangla ni...die samun je...


gamba cam sial...tp xpe..nmpak x comparison tinggi kapal ngan bot kecik tu...setingkat umah je..itu namanya deep draft low freeboard vessel...senang dipanjat lanun..


"eh..camne lanun tu attack korang eh..die panjat kapal tu pakai ape...x tinggi ke..??"

haa...ni ak nk cerita ni...

lanun2 ni pandai...dia pilih kapal ikut draft..maksudnya kapal yg deep draft senang nk dipanjat...sbb freeboard die rendah...pakai tangga besi yg ade kat umah korang tu pun leh panjat...tp kalau kapal tu draft die biasa...x dalam sgt...maka freeboard tinggi...lalu menyusahkan lanun tu nk panjat...silap2 kne bawak kereta bomba utk panjat...

satu lagi...lanun kejar kapal yg slow je...cam tanker...yg mana speed alang2 14 knots...paling laju leh ligan 17 knots kalau current tolak blakang....jd bila da itu mcm punya speed....senang laa mamat2 ni nak kejar..pakai speedboat je...kena lak speedboat 4 enjin 200hp...wah..kalah rhib askar....

then...lanun ni..dia attack time pagi pas subuh...ngan mlam time nk masuk maghrib...sbb time ni gelap x gelap...org pun nmpak x nmpak...diaorang x leh attack malam sbb gelap sgt...then lagi senang kantoi...siang lagi laa...20 batu dah leh nampak...mmg amat kantoi...

pastu...ade gak lanun yg menyamar jd nelayan miskin...tp sebenarnya penyamun..konon nak jual ikan tp sebenarnya nk rembat kapal...kalu ade lak krew yg innocent tu konon nk tolong saudara se agama atau nk tolong orang msikin...pergi layan plak..skali baik die kuar AK-47..haa..nganga laaa.....

last...point paling penting...lanun ni berkembang kat kawasan2 yg mana negaranya miskin tegar...makanan xde...duit pun xde...kerja pun dpt ciput je...maka penduduk2 tempatan ni ambil jalan mudah...merembat duit org lain...kalau korang tgk area2 lanun ni...semua dekat dgn negara2 miskin atau dlm negara miskin cam Nigeria..Somalia..Bangladesh....mane ade lanun dok kacau org kat UK sana tu...sana semua org ade duit...xde nk rembat kapal...

tu je laa.....pae lg nk cite...

tu lah kurang lebih pasal lanun nih...ak dah buat byk entri pasal benda alah ni taun lepas...siap bg link lg kat korang nk suruh pandai....tp fine..demi sharing is caring...ak cite lah lagi...x paham tanye...

-come to sea and see for yourself-

3 comments:

kudabesi said...

Selat Melaka pn antara tempat terpanas bab2 lanun nih..

nih dari ape yg aku baca kat Reader Digest ngan FHM la

siap kat Msia nih ada mcm call center untuk IMO klu ada kes kapal kena hijack..crisis center

minat gak aku bab2 lanun nih

DiNa-DiaNa said...

ikan sadin dah pernah terserempak ker???

ikansadinmknorang said...

kudabesi - btul tu...piracy call center utk kes2 lanun kt mana2 tempat atas planet ni akan di directkan ke Piracy Reporting Center kat KL...diaorg gak yg antar update ttg attack kat hotspot2 ni..

dina - x penah jmpe...tp leh agak la ape dia nk wat..haha