Welcome Aboard Mariners Alike - Malaysia Rule The Waves

its hard to describe how a man could left everything he had on land and went out to sea...
its even harder to describe how bright the stars at night and how fresh the cool morning air when you are in the middle of the ocean...
the hardest thing is to describe how close you are to death and how god could took your life at any time...
come to sea and see for yourself...

GOD SPEED AND FAIR WINDS


come to sea and see for yourself

this blog is dedicated to mariners,navigators and seafarers alike, merchant or naval for others to had a glimpse of what we do and what we faced in the vast blue oceans.

Disclaimer :
Please inform in advance the owner of this site if you tend to use any postings entitled or labeled "story of watch keeping officer"..."nautical studies" and "panorama di laut biru" in this site for your website or for any other purposes.

The owner could be contacted through Facebook or email at kartefower_444@yahoo.co.uk

Thank you.

Tuesday, April 13, 2010

story of watchkeeping officer - solat atas kapal....

entri menyentuh jiwa..yg juga makan dalam....utk ceramah ugama...sila ke forum perdana ehwal islam...tima kasih.....



 sebentar lagi..azan akan berkumandang...menandakan masuknya waktu solat fardhu maghrib bagi wilayah persekutuan Bunga Melati Satu dan kawasan yg sewaktu dgn nya....


kredit utk fellow mariners muniro the navigator dgn posting beliau yg bertajuk solat di atas kapal... utk info lanjut ttg subjek ni boleh klik kat link diatas....thanx...


soalan cepumas ttg solat dari teman2 landlubbers...syg nya solat ku sering lebuh...o god forgive me...help me help myself....

"kalau kat kapal camne korang semayang ea...pastu time semayang korang tu sama ke dgn time kitaorang kat darat ni semayang...ikut time kat KL ke time Mekah ke ape ke..??"

waah...bagus soalan ko mat...camne leh tergerak hati nak tanya aku ni...

"aku curious bro...mana tau...ntah2 ko x semayang ke...ko jamak ke ape ke...ak nk tau gak.."

erk...itu ak no komen...ak ngan yg dok kat arasy je tau.....

tp kalau nk tau..scr general...mana2 krew yg Muslim tu...solat laa...x solat tu ak x nak cite...itu urusan dia...ak pun x nak cite aku nye status....tp yg aku tau...ade pendapat kata solat utk pelaut ni dibolehkan jamak...walaupun kalau ko tgk kapal aku nye accomodation complete macam rumah..tp sbb bergerak tu leh jama`...kira bukan cam keta nk berenti2 kat RnR utk solat ke...

still...ak pun x sure...sbb ade gak yg solat full 5 waktu...dia kata x leh lak jama`....pasal ape ak x tau...itu dia..

ko tanya aku.....ak ambik yg senang laa....tu pun payah gak nk buat...huhu...


"ko mmg...semayang x pernah lekat...kadang iya kadang x..."

sedap mulut ko ngata aku kan....tp mmg btul pun...masih try nk bg lekat...byk dugaan...huhuuu

"dah2...lebih2 lak..ni kalau solat tu..ko ikut time mana...wilayah ke..ape ke.."

ini....time solat ikut time zone laa...atas planet bumi ni ade 24 time zone...beza tiap2 zone sejam...kalau kata aku kat time zone +8....ak ikut time Malaysia atau mana2 negara yg duduk dlm time zone tu cam Siam ke..Singapore ke kan...


sama gak kalau kat tempat2 lain...tp itu kiraan kasar je...utk lebih tepat mcm jadual waktu solat yg surau ke masjid bg kat korang ikut negeri atau daerah masing2..korang perasan x waktu solat kat wilayah x sama dgn waktu solat kat Lumut...mahupun kat Padang Terap....

"haah laa..time solat kat darat ni pun beza ikut tempat....serius ak baru perasan....selama ni x angkat tau pun.."

hmm..tu la...nasib baik ko tanye kan...

"jumaat ade wat x...??"

x wat...x cukup courum....

"yeke...."

haah...

ok...smbung blik..

disini akan ada pengiraan....ada kaedah kiraan dia...utk tahu tiap2 waktu solat pd satu2 tempat tertentu...even kat tgh laut pun kita boleh tahu dgn tepat waktu solat pd latitude dan longitude tertentu...

aku x tau came ahli falak kira...tp aku nye method camni laa...kalau ade yg membaca post ni ahli falak dr mana2 Uni mahupun seafarers yg ol timer...sila komen dan share proses kiraan....mana tau sama ke..salah ke...ape ke...haha...

kalau yg ini salah...tlg inform ok...nk gak betulkan...and x nk kongsi ajaran sesat...thanx...

ok..

proses kiraan melibatkan penentuan scr dead reckoning pd waktu tertentu...iaitu waktu tengah hari...pukul 1800 dan pukul 0600 pagi esok...dari sini...kita leh dapat kedudukan kapal scr kasar...latitude dan longitude pd waktu2 tersebut berdasarkan kelajuan purata kapal ketika voyage...byk benda kena ambik kira...especially time coastal navigation dimana speed kapal akan berubah2...maka kedudukan dead reckoning tu mungkin agak lari sikit dar komputasi awal....


dgn kedudukan latitude dan longitude yg diperoleh...kiraan akan dibuat dgn merujuk nautical almanac bg mendapatkan waktu pd kedudukan tersebut dgn lebih tepat...dimana waktu di GMT akan digunakan...kemudian akan diapply dgn time zone dan ship time....asas kiraan ini adalah 3 waktu puncak..waktu tgh hari...waktu matahari terbenam dgn waktu matahari terbit...yg dirujuk pd nautical almanac berdasarkan kedudukan yg diperolehi...


"ni dah leh kira waktu solat la ni..."

ahaa...

dr sini....baru leh dpt waktu solat...cam zohor...waktu dia dikira dgn waktu MP (tengah hari..dimana matahari berada tepat menegak 90 darjah pd latitud tersebut) tambah lima minit...kalau korang belajar kat skolah dulu..org tahu zohor bila tergelincir matahari....lebih kurang cam ni gak..cuma lg accurate...

"eh..serius btul gak kan...sama cam skolah ajar dulu..."

sama gak dgn maghrib...dikira 5 minit lepas sunset....asar lak kita dapat bila waktu zohor dan waktu maghrib ditambah dan jumlahnya dibahagi satu jam 20 minit....

"oh..asar dapat bila zohor campur maghrib...camtu eh..."

x tau laaa...ade member aku cakap ni salah...ak x ingat cara kira yg satu lg..sbb dlu ak blaja ikut method ni..

subuh lak agak complicated dan aku pun x paham prinsip sebenar kenapa dikira sedemikian rupa..tp scr praktis ia melibatkan terbit matahari...dlm kiraan...waktu subuh adalah ketika astronomical twilight...yg diperoleh dgn menginterpolasi waktu twilight yg sedia ada dlm nautical almanac iaitu civil dan nautical twilight.....


"amende twilight2 ko sebut nih...ak tau cite twilight je...yg tu mmg x leh kira waktu solat...."

ko tgk twilight ke mat...ish...sungguh ghey siall....!!!

"weyh..agak2 ar...ak tgk dgn awek ak kot....die yg ajak"

ngahaha...sudah laa...baik ak smbung je...xde keje layan ko mat...


masa zaman aku kira waktu solat ni....benda paling best adalah long passage yg mana kapal akan maintain course dan speed utk jangkamasa yg panjang...cam 5 atau 7 hari...selalu perkara ni berlaku time ocean passage...jadi..keje jadi senang..sebab leh terus kira utk 5-7 hari berturut2....tp kalau coasting tu sakit....sehari dua hari je leh kejar...silap2 hari2 kira...haha...

skarang...dah ade software yg tlg kirakan waktu solat ni...masukkan value cam zone time ngan DR position..the die tlg calculate kan utk kita....

still...ak masih blum dpt cari lagi mana kertas yg aku simpan wat kira waktu solat time ak kadet dlu...kalu ade nnt ak letak skali...tp skang ni...nmpak cam xde.....


hah...ko nk tanye apa lagi ni mat...??

"eh...xde kot...ang punya explain pun dah ok daa..ak paham laa sikit2...nk nmpak btul2 tu xde laa..."

xpe...janji ade general idea....dah...jom mesjid....


"erk....??"

masjid tanah....huahaha...

"sial..ko wat main2 lak benda camni...x baik doh..."

ok2.......


-come to sea and see for yourself-

No comments: