Welcome Aboard Mariners Alike - Malaysia Rule The Waves

its hard to describe how a man could left everything he had on land and went out to sea...
its even harder to describe how bright the stars at night and how fresh the cool morning air when you are in the middle of the ocean...
the hardest thing is to describe how close you are to death and how god could took your life at any time...
come to sea and see for yourself...

GOD SPEED AND FAIR WINDS


come to sea and see for yourself

this blog is dedicated to mariners,navigators and seafarers alike, merchant or naval for others to had a glimpse of what we do and what we faced in the vast blue oceans.

Disclaimer :
Please inform in advance the owner of this site if you tend to use any postings entitled or labeled "story of watch keeping officer"..."nautical studies" and "panorama di laut biru" in this site for your website or for any other purposes.

The owner could be contacted through Facebook or email at kartefower_444@yahoo.co.uk

Thank you.

Sunday, May 9, 2010

story of watchkeeping officer - office ku di kapal..

entri kemaruk nak sign on...aku dah xdok pitih lagi doh...tulong laa panggil koi kijo...!!


chartroom...ni sebahagian dari bridge..tempat aku carik rezeki kat tgh lautan nun...


member aku tanya...apa aku buat kat atas kapal...

aku rasa dah byk kali soalan ni aku kena..mungkin sebab yg tanya tu bukan orang yg sama...so mmg slalu laa kena....haha

kali ni spesifik ttg anjungan atau dlm bahasa penjajah disebut bridge...bukan bridge jambatan tu ok....


bridge ni kita mata dan telinga bg kapal...pusat arahan bg mengawal semua pergerakan kapal bila belayar...ok fine ade yg kata engine room itu jantung dan penggerak bg kapal...tp kalau ade engine..tp xde yg memandu..sama cam ade kereta tp driver dia buta...

kira penting laa gak navigation bridge ni sam dgn engine room...saling memerlukan bak kata pujangga..


 ni opis aku...bridge kat MT Bunga Melati Satu dlu...

so mula2 apa aje yg ada kat anjungan nih...??


dlm gambo tu....ade tunjuk cmne rupa bridge..tempat aku kije nih.....



macam2 ada kat atas nih...kat bridge nih...ade navigation equipment...ade laa radar S band..radar X band..asissted by ARPA...pastu ade helms...atau steering kapal...siap dgn manual..auto dan non follow up function...


then ade gyro compass repeater ngan magnetic compass...kat depan nih gak ade engine telegraph...yg merupakan kapal nye accelerator...kapal xde pedal minyak kalau korang x tau....wahahaha....

navigation equipment ngan communication equipment adalah alatan elektronik yg mendominasi bridge nih...ade gak laa buku atau publication berkaitan kawasan2 perairan dunia...fail2 kompeni yg kena isi sebilang masa...ade thermos air ngan peti ais kecik utk simpan megi dan buat air milo..oh ade toaster gak..utk bakar2 roti time lapar...hahaha....serius weyh....

oh..korang jangan ingat henpon korang canggih sbb ade GPS...kapal ku jua ada GPS...cuma ini bukan GPS yg di taja oleh Celcom....ni GPS dtg dari signal satelit amareka yg bernama NAVSTAR...wahahaha....dgn GPS ni..ak leh tau kat mana kapal aku berada...hehehe...ade tiga lagi...bukan satu je...wahahaha

communication equipment pun byk atas bridge nih....er...mmg la byk sbb semua atas nih...xde kat tempat lain...radio kapal ku ade 3 jenis..dgn frekuensi berbeza2...yg pkai VHF...MF/HF...then ade sattelite comms....ni pakai Inmarsat...leh tepon2 familia kat umah...tp skali tepon mahal gila...RM30 utk 5 minit...then ade gak uplink satelit utk kegunaan penghantaran email antara kapal ngan office kat KL...tapi xde internet...kompeni xde plan nk pasang satellite broadband....kalau ade bleh aku main FB hari2 kat tgh2 laut...wahahhaaa....


then...ade laa gadget2 lain cam echo sounder...yg gunanya utk detect kedalaman air...pastu AIS..atau automatic identification system...yg prinsip kerja dia sama dgn IFF kat jet2 pejuang....then ade course recorder and speed log...kira cam mileage counter ngan speedometer utk kapal laa...haha


time malam gelap..chartroom dipisahkan oleh tirai...gelap dan terang terpisah...

then ade chartroom...kat sini tempat aku plot position kapal tiap2 jam atau tiap2 minit bergantung pd keadaan....ade chart table..siap ngan chart folio yg menyimpan beribu2 chart utk kegunaan navigasi kat atas planet bumi nih....byk sial chart....

then x lupa gak konsol utk navigation light..fog signal...accomodation lighting...signal light...yg tu kalau dlm gambo konsol yg ujung skali....

kalau ujung kiri konsol lampu2...konsol yg paling dekat belah kanan yg ade tepon tu...adalah konsol utk enginering...ade course recorder...ade speed log..ade engine telegraph...ade switch utk fire pum dan sama waktu dgn nya...

so tu lah kurang lebih equipment yg ade....so pe lak aku buat ngan benda2 alah nih....

haha...ok2...basicly tugas aku sbg watchkeeping officer adalah sbg pegawai yg diberi mandat dan kepercayaan oleh orang tua atau kapten utk bertugas bg mewakili beliau dlm watch2 tertentu....kapten ni over all in charge bg satu kapal..tp since beliau itu seorang manusia...maka x daya laa die nk wat sume keje...so aku jd org yg dia bg tanggungjawab utk watch tertentu....x kisah laa....0400h-0800h ke..0800h-1200h ke..atau 1200h-0400h....camtu lah...

so bila keje kat bridge ni...keje aku...aku kena monitor semua perkara...aku kena monitor pergerakan kapal aku...sebilang masa sentiasa ada pd course line dan bila perlu alter course bila masuk course baru cam yg termaktub dlm passage plan...

then...aku kena monitor traffic...maknanya aku kena monitor pergerakan kapal2 lain...perlu determine samada wujud risiko perlanggaran...so ak kne tengok laa...kapal tu laju ke...slow ke...nk potong aku ke..xnk potong aku ke...nk crossing ke...so aku kena ambik action tertentu dan buat keputusan samada utk mengelak atau buat x tau je..kne tau aku slamat ke bila kapal satu lg tu laju atau slow atau ape2 je...kalau ade bot ikan ke..bot lanun ke..pun aku kne alert gak...


aku gak kena monitor perubahan cuaca setiap jam...kena check weather forecast utk hari ni dan hari2 seterusnya...monitor kelajuan angin...sea state...atmospheric pressure...ngan tanda2 nk hujan atau nk kena sebat ngan ribut..kita x tau tiba2 dok tgh2 low pressure area...mmg kena typhoon laa....

pastu...ape lagi eh...

emm...camne eh....generally kerja ku...nih dok 4 jam kat bridge tuh...tengok laut...tengok apa yg patutu...bawak kapal tu diatas jalan yg lurus...dan selamat dari lanun atau kapal2 lain....

tu je la kot...kalau aku citer lagi korang bukan paham...haha...nak kne antar majalah tiga..wat dokumentari pasal keje kapal skali lagi...

xde idea dah nk tulis pe...ugh..!!!

-come to sea and see for yourself-

No comments: