Welcome Aboard Mariners Alike - Malaysia Rule The Waves

its hard to describe how a man could left everything he had on land and went out to sea...
its even harder to describe how bright the stars at night and how fresh the cool morning air when you are in the middle of the ocean...
the hardest thing is to describe how close you are to death and how god could took your life at any time...
come to sea and see for yourself...

GOD SPEED AND FAIR WINDS


come to sea and see for yourself

this blog is dedicated to mariners,navigators and seafarers alike, merchant or naval for others to had a glimpse of what we do and what we faced in the vast blue oceans.

Disclaimer :
Please inform in advance the owner of this site if you tend to use any postings entitled or labeled "story of watch keeping officer"..."nautical studies" and "panorama di laut biru" in this site for your website or for any other purposes.

The owner could be contacted through Facebook or email at kartefower_444@yahoo.co.uk

Thank you.

Saturday, May 8, 2010

story of watchkeeping officer - cargo tank kapal ku...

entri pemalas akibat ketandusan idea di awal bulan..idea telah habis diguna utk bulan april...



chief kata...jgn main2 dlm tank..bahaya....!!!..


aku berjalan2 di facebook...xde keje...aku jadi stalker di profile member2 dan adik2 aku yg junior....sebab xde apa dah yg boleh aku buat...ak pergi tgk gambo diaorang nih...

hahahaa....nak tergelak aku...ade gambar aku time skolah dulu2...ade gambar yg xde aku...ade gambar kat kolej dlu...ade gambar bodoh yg diambik dar internet...

sekali..aku jumpa gambar yg aku letak kat atas nih...rare nih...gambar dalam cargo tank Melati class kompeni aku....

ku rembat gambar dari ownernya...sila beragak2 kerana aku mintak permission utk pinjam gamba nih...

maka dari gambar ini lahirlah posting yg ade laa jugak faedah kat korang2 yg slalu dtg site aku nih...ape korang buat aku pn x tau..tinggal kesan kat chatbox pun x...nasib baik ade feedjit...ish3...

ape lanchaow aku cite nih....

ok...gamba diatas adalah gamba di dalam salah satu dari 32 bijik cargo tank kat kapal kompeni aku...kalau ikutkan salah ambik gambo nih...tp aku rasa diaorang pakai kamera chief mate yg intrisically safe...memori card die adalah disket...ya benar...disket dan bukan SD card...digital kamera utk kegunaan atas dek..special nye..

time gambar ni diambil...aku agak laa....krew tengah wat EMD..iaitu educting..mopping and drying...

EMD ini prosedur mengeringkan tank yg baru je lepas tank cleaning....maknanya tank kapal nih dah kosong..xde kargo sbb bru discharge kat mana2 ntah...pastu...tank ni dah dicuci...xde lg kargo dlm tuh....bersih...suci...virgin...eh..??

hahaha...

camne keringkan tank tu...pakai mop laa..nama pn dah mopping....ngahahaa...eh2..serius mmg pkai mop..ade kain buruk gak..lap2 tank tuh...tp sblm tu..kalau ak x silap...krew akan pasang blower..kasi kering part2 yg x dapat di capai oleh tangan...sambil2 ventilate sbg precaution utk enclose space entry...aku dah cite psl enclose space nih...ade kat post lepas..kalau ajin carik...kalau malas...suka ati...

ngahaha....

ok2...yg korang nampak cam paip air banyak2 tu...namanya heating coil..gunanya sama cam elemen pemanas dlm water heater korang kat hostel tuh...cuma bezanya...dlm heating coil ni xde aliran elektrik...instead..steam di guna utk pemanasan....

steam akan datang dar boiler...masuk ke main steam line dan di distribute ke setiap cargo tank..then masuk ke heating coil bawah nih...kapal akan guna heating coil bila ade kargo yg perlukan heating instruction dari cahrterer utk maintain temperature dia sepanjang voyage...contoh cargo yg perlukan heating nih cam palm oil product...kalau x wat heating...mampus keras kargo ngan krew...

yg ade cam tangga tu...hah..itu tangga laa...tempat org turun naik masuk kuar tank....ngahaha....

err..cargo pump dlm gambo ni cam lain lak..ak x sure blakang orang tu cargo line ke atau IG line...x nmpak rupa cargo pump pn bwh dia...tp line dia tuh...err...aku dah musykil nih...nnt ak konfirm blik..

aiseh...ak dah lupa specs cargo pump kapal aku nih....yg aku ingat Melati class pakai Framo dry running deep well pump...loading ngan discharge line semu dlm satu pipe line..melalui cargo pump nih...

lain aku dah lupa dah...

xpe nnt aku carik...study balik...dah jumpa ak wat post baru...wahaha...ini sambil2 siapkan diri utk interview 3rd mate mungkin...hahaha....aku rasa x kot...


dah laa...malas nk tulis lagi....

-come to sea and see for yourself-

1 comment: