kapal kontena hijau ni namanya Albedo...callsign 9MDS9...
ok...kapal Malaysia kena hijack lagi...ini x best...
korang mesti tanya...."eh..ni kapal MISC gak ke...??"
lah..ape kat Malaysia ni MISC je ke kompeni kapal....dah tentu ade lg kompeni2 kecik yg di miliki oleh taiko2 dan tai long kaya dimana mrk jugak ade kapal...cuma x byk mcm kompeni aku je...
aku tau kisah hijack terbaru ni betul2 pd hari aku sign off...check2 balik rupa2nya kapal ni dah kena hijack 4 hari sebelumnya...maknanya aku x baca EGC message utk piracy...sbb 26hb tu...ak kat kapal lagi...chait...sungguh balok aku nih...msg pn malas baca...ngahahhaaa...
anyway...kenapa tiba2 aku menulis ttg kes ni...??
ok...semua kapal MISC...dah nk wat camne...kapal2 diaorang je yg lalu Aden...kapal kompeni lain...xde pun...jumpa pn x...
pertama - kes ini berlaku kepada kapal yg didaftarkan di Malaysia tetapi bukan milik MISC..soalan2 yg dibangkitkan..."escort ni utk MISC scr eksklusifnya kah..??"
Pertama : Ops Fajar adalah operasi yg melibatkan penggunaan aset awam yg diubahsuai utk kegunaan escort(BM5)...dilengkapi aset organik (helikopter) dan mempunyai satu pasukan khas utk tugasan tersebut..cukup utk melaksanakan cegah rintang terhadap cubaan lanun utk hijack kapal dan bukan utk take over kapal yg sudah dihijack...tugasan hakiki task group ini hanyalah escort...
Ops Fajar bukanlah scr eksklusifnya utk MISC...ttp utk kapal2 dagang yg didaftarkan di Malaysia yg membawa komoditi negara dan juga kapal2 dagang milik syarikat negara yg x didaftarkan di Malaysia tetapi membawa komoditi negara...keyword disini adalah komoditi..
apa yg jadi sekarang adalah...nampak macam monopoli escort ni tertumpu kepada MISC sbb kapal2 kompeni ni je yg selalu menggunakan Gulf of Aden utk ke Eropah dan Timur Jauh vice versa...melalui terusan Suez...
selama aku kat MT BUNGA MELATI 3...aku ingat aku jumpa kapal dari kompeni lain sebijik je...tu pun pergi ke Persian Gulf dan x lalu pun Aden....kebanyakan masanya...kapal2 MISC...xpun kapal2 AET...
so issue ops ini eksklusif utk MISC je x timbul...sebab mmg ada ruang utk kapal2 lain utk join escort...even kapal2 luar pun ade gak follow konvoi scr x rasmi....cuma trading route MISC yg perlukan pergerakan dari timur ke barat dan vice versa melalui Aden yg menampakkan escort ni cam eksklusif utk kompeni aku je....
xde lah....
kedua - kes ini terjadi lebih kurang 900Nm dr Somalia...soalannya.."rasanya 900nm tu jauh..camne lanun2 ni leh sebat kapal ni sedangkan bdk2 kurus ni pakai bot enjin sangkut je..??"
kurang lebih..mcm ini rupa bot ikan laut dalam yg bdk2 itam tu jadikan mothership..USN nye bdk pn kaki panjat kapal gak...hahaha...
kedua : 900nm dr pesisir pantai somalia....dengar macam jauh gila...tapi xde lah jauh mana...trend pelanunan sekarang bukan lagi dgn bot2 ikan kecik dgn enjin bot sangkut dan bermain2 di pesisir pantai somalia dlm lingkungan 25-50nm....
logiknya...mana boleh bot enjin sangkut pergi sampai 900nm...nak cecah 50nm pun nazak....so lanun2 ni menggunakan konsep "mothership"...
mothership ni..pada waktu awal aktiviti pelanunan ni...hanya sekadar sebuah bot ikan laut dalam proper...yg mungkin dirembat dari nelayan Taiwan atau Siam...so bot ikan nih diguna sbg forward operating base utk bdk2 itam nih....
kalau korang tgk gambo ni btul2...ade bot enjin sangkut...tangga besi utk panjat kapal dan selonggok senjata...bdk2 itam da takut...sbb bdk2 navy dtg....
so kalau ade bot ikan besar ni...mesti ada bot ikan kecik2 yg org dok panggil "skiff" tuh...jadi dgn bot ikan besar tuh...dapatlah geng2 budak itam ni menjangkau jarak operasi hijack sehingga 200-300nm dr pantai....
sekarang lg ganas...kapal2 dagang yg dia hijack..x kira laa kapal kontena ke...tanker ke...ape ke...kapal tu yg di akan jadikan "mothership"....pandai kan budak2 itam ni...tu pasal 900nm pun diaorang boleh gagah lagi panjat kapal....
ganas kan...??
ketiga - ada yg bertanya..."mana kapal escort BM5...??"
ketiga : 26hb...BM5 dok escort kapal x pun alongside kat Salalah utk replenishment...dan kenapa dia x escort si Albedo tu...adalah mungkin disebabkan xde koordinasi oleh pemilik kapal tu sendiri dgn koordinator escort....maknanya xde request utk escort...
atau pergerakan Albedo utk ke destinasinya bertindih dgn pergerakan konvoi yg telah ditetapkan...
kalau x request escort dgn BM5 pun...ade at least kapal tu boleh mintak dgn 2 taskforce yg beroperasi di Lautan Hindi..EUNAVFOR dan CTF 151 kelolaan USN...
Republik Rakyat China dan juga JMSDF ada menghantar kapal2 perang mrk utk kerja2 escort sepanjang IRTC (Internationally Recommended Transit Corridor)....
so xde masalah utk request escort sebenarnya...byk angkatan laut yg standby utk membantu....
keempat - nampak gaya kena tambah lagi kapal utk kerja2 escort....lagi elok ada kapal perang proper kan..??
BM5 iring hijau...!!
tanbah kapal auxiliary...mungkin...sbb memang ada request utk mendapatkan 2nd auxiliary vessel utk cover kawasan perairan yg lebih luardan menyediakan laluan dan koordinasi escort yg lebih efektif....
nak hantar kapal perang...i dont think so...
ramai rasa pelik kenapa RMN x hantar kapal perang proper utk escort dan sebaliknya menggunakan BM5....
senario di Teluk Aden adalah bukan senario perang antara kapal perang tetapi antara kumpulan lanun bersenjata (small arms) dan bot2 kecil....
kehadiran kapal perang yg lengkap dengan persenjataan canggih seperti misil anti perkapalan dan meriam 57mm dilihat sebagai overkill oleh RMN dan koordinator escort kapal2 Malaysia...malah terbukti walaupun byk kapal2 perang canggih kat sana...jumlah serangan dan hijack masih lagi tinggi dan x menunjukkan penurunan...
escort...jgn jalan sorang2...bahaya....
objektif Ops Fajar adalah escort serta melindungi kapal yg di escort...bukan utk membebaskan kapal yg telah di hijack...so apa yg diperlukan adalah sebuah platform...unit organik spt helikopter dan satu kumpulan pasukan khas yg lengkap dgn persenjataan yg mampu menggerunkan lanun....dan ini sudah cukup efektif...ade 2-3 kes cubaan hijack keatas kapal kompeni tp aku xleh cerita sbb kompeni suruh diamkan demi reputasi business...
apa yg boleh aku katakan....dgn sekumpulan PASKAL yg lengkap bersenjata...dr M4 smpailah Sniper Accuracy dan anti material weapon...cukup utk mematahkan semangat lanun2 ni utk kejar dan panjat kapal...bg warning shot je...blah terus bdk2 itam tu....
now..utk pembebasan kapal yg telah di hijack...ia memerlukan satu taskforce lain...logiknya...kalau mintak BM5 gi release..maka jadual escort yg telah ditetapkan akan terganggu....menyebabkan pergerakan kapal2 ke destinasi tergendala....
jadi sekarang...ku rasa x perlulah nk push kerajaan hantar PV ke Frigate ke utk escort kapal2 kita disana....x berbaloi...
BM5 tu pun dah cukup gagah utk stay disana....it just..lagi baik kalau ade satu lagi auxiliary vessel...
dan apa tindakan yg akan diambil utk pembebasan Albedo..??...itu antara pemilik kapal dan kerajaan...kalau perlu take over...ku rasa RMN mmg siap sedia utk laksanakannya....
kita tgk laa apa jadi...
-come to sea and see for yourself-
utk bacaan lanjut ttg operasi NATO dan EUNAVFOR di Teluk Aden sila ke laman berikut....
http://www.shipping.nato.int/
http://www.informationdissemination.net/2009/04/somali-piracy-scores-big-despite.html
2 comments:
bro kat history channel ada doku pasal piracy kat somalia nih
aku setuju la pendapat ko pasal tambah auxilary ship tu sbb kalau nak hantar PV..baik pakai kat sini jer
btul dah tu...kapal perang proper...letak je kat tanah air...auxiliary..leh hantar somalia sana...hehe..
Post a Comment