Welcome Aboard Mariners Alike - Malaysia Rule The Waves

its hard to describe how a man could left everything he had on land and went out to sea...
its even harder to describe how bright the stars at night and how fresh the cool morning air when you are in the middle of the ocean...
the hardest thing is to describe how close you are to death and how god could took your life at any time...
come to sea and see for yourself...

GOD SPEED AND FAIR WINDS


come to sea and see for yourself

this blog is dedicated to mariners,navigators and seafarers alike, merchant or naval for others to had a glimpse of what we do and what we faced in the vast blue oceans.

Disclaimer :
Please inform in advance the owner of this site if you tend to use any postings entitled or labeled "story of watch keeping officer"..."nautical studies" and "panorama di laut biru" in this site for your website or for any other purposes.

The owner could be contacted through Facebook or email at kartefower_444@yahoo.co.uk

Thank you.

Sunday, January 13, 2013

the story of a watchkeeping officer - kudapan minda

entri keje kuat sempena internal audit....

...................


bekerja di kapal perlukan minda yg amat stabil....bukan otot yg kuat atau six pack di abdomen..

ini adalah hakikat yg hakiki tentang tugasan mate...x kira la 3rd kaa...2nd kaa...chief kaa....karena di jaman ini...minda yg amat stabil perlu untuk menghadap pelbagai keperluan dan ketetapan yg tiap2 kali perlu di patuhi bagi mengendalikan kapal dengan selamat.....

ramai yg tak tahu apa saja berkenaan kapal ini ada rukun dan undang2 nya...dan ini bukan rukun atau undang2 yg orang2 kapal yg bikin...tapi kehendak industri, negara bendera dan juga sharikat perkapalan sendiri...

aturan seperti turun dek perlu lengkap dengan personal protective equipment, merokok dilarang di geladak,memakai sarung tangan setiap kali bekerja,itu ini itu ini itu ini..... bukanlah aturan yg dibikin kapten atau pegawai2 nya....yg wujud di kapal saya tapi tidak dikapal lain...ia adalah satu aturan global yg merentasi semua sharikat perkapalan tanpa mengira port of registry mahupun kewarganegaraan....

aturan2,rukun2 dan ketetapan2 ini wujud seperti gerakan masonik atau illuminati...cuma ia menjurus kearah kebaikan dan kesejahteraan anak2 kapal sendiri...karena jika tiada aturan ini...maka ramailah yg menjanda dan menjadi anak2 yatim tidak berbapa atau putus tunang dengan tiba2...

ya...bekerja di kapal perlu ada disiplin...perlu patuh pada aturan dan ketetapan yg telah diwujudkan....hatta membuang air besar juga perlu disiplin...hanya buang tinja dan bukan benda2 yg tidak patut ke dalam saliran kumbahan....

di jaman modena ini....terlalu banyak ketetapan dan rukun aturan perkapalan yg perlu dipatuh....apalagi ketetapan dan rukun aturan berkenaan kapal2 tangki...yang arakian lebih dahsyat dan lebih ketat aturannya...

ini hakikat yg hakiki....pegawai2 tugasnya nampak mudah....nyaman tempat kerjanya ada pendingin hawa...walau kadang2 perlu berpanas dibawah terik mentari...sehingga basah keringat...atau membeku dibawah paras beku...tapi seksanya bukan pada tubuh semata2...tapi juga pada minda sedar dan bawah sedar....

andai ada satu dua perkara dari aturan2 dan rukun2 ketetapan yg tidak dipatuh...maka kesannya bukan pada diri semata2 tapi juga seluruh sharikat....dan jika kurang bernasib baik...maka ia memakan diri...malah mungkin akan mencabut nyawa mereka yg tidak bersalah....

beban ini besar ya amat....

ini hanyalah secebis dari selautan perkara....

-bukan senang untuk senang....-







No comments: