Welcome Aboard Mariners Alike - Malaysia Rule The Waves

its hard to describe how a man could left everything he had on land and went out to sea...
its even harder to describe how bright the stars at night and how fresh the cool morning air when you are in the middle of the ocean...
the hardest thing is to describe how close you are to death and how god could took your life at any time...
come to sea and see for yourself...

GOD SPEED AND FAIR WINDS


come to sea and see for yourself

this blog is dedicated to mariners,navigators and seafarers alike, merchant or naval for others to had a glimpse of what we do and what we faced in the vast blue oceans.

Disclaimer :
Please inform in advance the owner of this site if you tend to use any postings entitled or labeled "story of watch keeping officer"..."nautical studies" and "panorama di laut biru" in this site for your website or for any other purposes.

The owner could be contacted through Facebook or email at kartefower_444@yahoo.co.uk

Thank you.

Tuesday, July 3, 2012

the story of a watchkeeping officer on holiday - National Hydrographic Centre Open Day

entri jalan2 cari pasal...


tida ramai tahu ada pusat ini....sekarang anda sudah tahu....


minggu lepas...saya pergi jalan2 sorang2 sebab xde kawan....kawan2 semua kerja...saya sahaja x kerja....jadi saya jalan sorang2.... <-----forever alone        =__="

masa saya bawak kereta kebal saya mengala ke utara setelah seminggu berjimba2 dengan teman2 sekerja di seremban dan melaka....saya teringat akan adanya satu hari terbuka di satu tempat di pelabuhan kelang....

memandangkan saya xde benda nak buat...selain kena tunggu adik saya sampai KL juga masih lambat...maka saya pun memandu menuju ke Pulau Indah di Pelabuhan Klang....dimana terletaknya Pusat Hidrografi Nasional yang kebetulan membuat hari terbuka kepada orang ramai di sekitarnya....

sampai saja disana....saya nampak ada kereta2 yang di letakkan di tempat letak kereta di luar pagar....sementara petugas provos tentera laut mengarahkan pergerakan trafik keluar masuk....

saya tiba disana jam tiga petang....

banyak aktiviti dijalankan rupanya....ada pertandingan futsal...ada pertandingan mewarna untuk kanak2.....ada dibuka booth oleh unit2 TLDM....dari KD Duyong...PASKAL...pasukan simpanan PSSTLDM...juga dari agensi kerajaan yang berkaitan seperti Jabatan Ukur dan Pemetaan (JUPEM) serta booth2 yg cuba kaut untung seperti Celcom broadband dan booth akak jual ayaq kelapaq....



adik akak tengok helikopter...

sampai2 sahaja....saya terus ke jeti operasi...dimana ada dua buah kapal membuat hari terbuka juga bersama2 Pusat Hidrografi Nasional....iaitu KD KELANTAN dan juga KD PERANTAU...

krew Super Lynx melayan pengunjung...

KD KELANTAN pada hari itu disertai SKUADRON 502 UNIT UDARA TLDM yang mengoperasikan helikopter maritime SUPER LYNX....turut sama membuat hari terbuka untuk orang awam....

tarikan utama pada hari itu sudah tentu KD KELANTAN....dan juga SUPER LYNX yg ditempatkan digeladak penerbangan kapal peronda generasi baru itu...


adik nih cakap "tolong laaa...jangan la buli...."

saya x sempat untuk masuk kedalam kapal...lagi pun x berapa hairan juga kerana kapal...perang atau saudagar lebih kurang sama sahaja dalamannya...cuma bezanya ada persenjataan dan ada sistem2 yang kapal saudagar tidak gunakan seperti penyerak elektronik...radar kawalan tembakan..sonar...dan persenjataan yang merangkumi tiga dimensi......tapi selain dari itu....kurang lebih sama saja...

maka...saya pun melilau disekitar dek penerbangan bersama2 helikopter SUPER LYNX yang smart giler......

sehgonok adik tuh dapat pegang 50 cal......ngahaha

KD PERANTAU juga tidak kurang hebatnya....kapal hidrografi ini menyediakan restoran terapung untuk pengunjung dan menghidangkan makanan yang disediakan oleh tukang masak dan juga steward kapal tersebut.....disana saya lepak sambil hisap rokok bersama tuan sham dan juga pak abdul kalam...bercerita tentang helikopter Super Lynx....kebetulan pak abdul kalam tukang kayu yang membuat model pesawat terbang...dah banyak kontrak beliau dapat...x caya tgk link nih .....tuan sham pulak....dia memang terlibat dengan open day mewakili Skuadron 502....

merokok sambil melepak di restoran terapung sementara KD PERANTAU dgn pak kalam dan tuan sham...pak kalam nih mmg entrepenuer yg wa respek gile....

selain itu...pengunjung juga berpeluang untuk menaiki boat ride....dimana sebuah CB90H dan juga bot Hidrografi menyediakan perkhidmatan itu kepada pengunjung utk merasai peluang menaiki bot tempur dan bot hidrografi TLDM sambil menikmati pemandangan Pelabuhan Klang yg berjerebu...


elok jam lima...saya pun pulanglah....pulang lah sangat....huahuahua....

-cuti2 Malaysia.....-



No comments: