Welcome Aboard Mariners Alike - Malaysia Rule The Waves

its hard to describe how a man could left everything he had on land and went out to sea...
its even harder to describe how bright the stars at night and how fresh the cool morning air when you are in the middle of the ocean...
the hardest thing is to describe how close you are to death and how god could took your life at any time...
come to sea and see for yourself...

GOD SPEED AND FAIR WINDS


come to sea and see for yourself

this blog is dedicated to mariners,navigators and seafarers alike, merchant or naval for others to had a glimpse of what we do and what we faced in the vast blue oceans.

Disclaimer :
Please inform in advance the owner of this site if you tend to use any postings entitled or labeled "story of watch keeping officer"..."nautical studies" and "panorama di laut biru" in this site for your website or for any other purposes.

The owner could be contacted through Facebook or email at kartefower_444@yahoo.co.uk

Thank you.

Monday, January 10, 2011

story of a watchkeeping officer - sea trial staff = part time job

entri kerja kuat....


aku x lari..aku buat part time job je..jgn saman saya...cari makan saja maa...


its been a while since my last post....dah balik darat nampak gaya macam lagi susah nak menaip....(ceh...pd hal xde idea..lalala)

anyway...

sedar2 aku dah sebulan cuti...maka kebosanan melanda segenap penjuru hipothalamus dan thalamus aku...nak kata keluar melepak...tiap2 hari lepas pukul sembilan malam aku start kereta (baru) aku keluar ke kedai mapley bertemu teman2 sambil menghirup teh o panas dan melayan paparan skrin lebar yg menyiarkan perlawanan bola sepak liga perdana inggeris....atau mengenang kembali memori silam zaman persekolahan...

tp selalu sangat mcm tu...membuatkan kebosanan dtg dgn cepat...

maka seruan kapal aku sahut...bukan kapal kompeni aku tuh...tp kapal yg x siap lagi...ya btul...kapal yg masih lg belum disiapkan shipyard....

dan menderulah jentera jalanan berwarna putih tafetta menuju ke utara tanah air...ke negeri yg di gelar "Permata Oriental"....kaya dengan makanan yg melambangkan Malaysia...nasi kandar beratur...char kway teow tepi jalan...rojak pasemboq...fffuuuh....tp ak kesana bukan utk makan...

aku kesana utk tugas..mencari rezeki...menari ilham utk penulisan aku....(ceh...nostalgik lak)

aku pi sana buat part time job..sebagai sea trial crew utk kompeni yg buat 6 bijik kapal peronda generasi baru...tp ak x naik kapal perang laa..ak naik tanker yg kompeni ni buat...yg mana aku dengar dr member2 kerjanya amat mudah dan pulangannya masyuk...hell...sape x nak duit terpijak...

so rutinnya...awal pagi...bangun menyambut ketibaan warga kerja limbungan yg dtg dengan feri yg dibeli secara 2nd hand....

siap2 makan pagi yg merupakan nasi lemak seringgit...aku naik ke anjungan utk memulakan sea trial...engine diletakkan dlm mod standby...anchor party dipanggil ke haluan...steering system di uji keberkesanannya...

dapat go ahead dari pekerja limbungan...kapal bergerak meninggalkan anchorage..menuju ke laut lepas...utk 10 jam seterusnya...carta British Admiralty bernombor 1366 dgn tajuk Approcahes To Pinang Harbour menjadi panduan...

kapal bergerak dgn perlahan kelaura dari South Channel...yg penuh serabut dgn bot2 ikan penduduk tempatan...dr kejauhan...projek jambatan Pulau Pinang kedua sedang rancak berjalan...yg bakal menyambungakan Batu Maung dan Batu Kawan....satu lg projek kerajaan Pakatan Rakyat...muahahaa...yg bakal menutup limbungan di Pulau Jerejak...ooohhh...

haluan diletakkan pd course 220 degree..melepasi Rimau Fairway...dan terus ke laut lepas...destinasi...Muka Head...dan pusing balik sejauh mana mungkin hingga tiba masa utk berlabuh kembali di Pulau Rimau menjelang senja...

senja berlabuh...kapal berlabuh.....malam menjelma dan kilauan lampu metropolis Georgetown bersinar menerangi malam....pekerja2 limbungan menuruni gangway utk pulang...dan tinggallah 8 nyawa di atas besi terapung sepanjang malam,...sementara menanti fajar menyinsing menandakan hari esok....

dan aku duduk sendirian dgn angin malam mengenang kamu.....

sepuluh hari kemudian...rutin sama...keluar anchorage ke open sea dan pulang sebelum senja....aku rasa cukup laa...ak nak balik sambung cuti...hehe...duit dah kutip...apa lagi....enjoy laa...ngahahaha....

-come to sea and see for yourself-

No comments: